*

Ο ΠΛΗΡΗΣ ΚΟΣΜΟΣ & Η ΥΛΗ  /  ΤΟ ΑΜΕΣΟ (ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ) ΣΥΝΟΛΟ & Η ΖΩΗ

Σκέψεις από την αρχή και για την αρχή... Γη

***                                                                                 comet

* ΑΡΧΙΚΗ |     | ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |     | ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΟΥ! |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΖΩΗ |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΥΛΗ

*

|

ΓΝΩΣΗ & ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ     |     ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ     |     ΑΝΘΡΩΠΟΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΑ     |     ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

|

header message

ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ

 

Για σκεπτόμενους δημιουργικά!

 

ΕΠΑΝΩ • ΗΘΙΚΗ & ΓΝΩΣΗ 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δύσκολος ο δρόμος της Ηθικής !

 

 
 

 

ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ

 

HTML ΣΕΛΙΔΕΣ  1,  2,  3,  4,  5,  6,  7,  8,  9,  10,  11,  12,  13,  14,  15,  16,  17,  18,  19,  20 

 

 

Ένας μεγάλος ολλανδο-εβραίος φιλόσοφος του 17ου αιώνα, ο Μπαρούχ ντε Σπινόζα, ισχυριζόταν ότι η Ηθική μπορούσε να διατυπωθεί και να αναπτυχθεί με συνέπεια και με λεπτομέρεια, όπως τα μαθηματικά. Στο φιλοσοφικό έργο του το οποίο έφερε τον τίτλο "Ηθική" επιχείρησε να αναπτύξει αυτή την ιδέα προχωρώντας βήμα-βήμα με γεωμετρική μέθοδο. Σήμερα, οι επιστήμονες του δυτικού κόσμου και όσοι ακολουθούν τα ρεύματα της εποχής όχι μόνο θα διαφωνούσαν αλλά θα περιγελούσαν μία τέτοια άποψη. Ένα από τα επιχειρήματα πολλών εξ αυτών για να τον απορρίψουν ίσως θα ήταν η εβραϊκή καταγωγή του... Ποιο επιστημονικό όργανο μπορεί να χρησιμεύσει για την έρευνα της Ηθικής και ποια πειράματα μπορούν να γίνουν, θα ρωτούσαν μερικοί άλλοι.

 

Πρέπει να δοθεί στην Ηθική ο πρωταγωνιστικός ρόλος για την πορεία της προσωπικής ζωής και για τη ρύθμιση όλων μα όλων των ανθρώπινων σχέσεων.  Είναι προκατάληψη και επιπόλαιο να απορρίπτουμε την σπουδαιότητα της, επειδή μέσα στη φαντασία μας έρχονται άσχημες αναμνήσεις, αδιέξοδες προσπάθειες και οι αβάσιμες απόψεις μερικών θρησκόληπτων. Με την Ηθική δεν πρέπει να φανταζόμαστε έναν φιλήσυχο τρόπο ζωής, τον σεξουαλικό αυτοπεριορισμό, έναν γλυκό τρόπο ομιλίας και μια τυφλή ροπή προς το καλό. Η Ηθική δεν είναι μια αβάσιμη ή μια ουτοπική θεωρία. Αντιθέτως, είναι μια Λογική για τον τρόπο ζωής, για την ανθρώπινη συμπεριφορά και για την ειρηνική συμβίωση βασισμένη στη γνώση για τη Ζωή και τον κόσμο και στην αμεροληψία. Χωρίς αυτή δεν υπάρχει κανένα εσωτερικό φρένο στον άνθρωπο και κατ’ επέκταση σε όλους τους ρόλους του μέσα στην κοινωνία. Η ανάγκη και μόνο να διανοούμαστε και να συμπεριφερόμαστε με συνέπεια, μας οδηγεί στο πεδίο της Ηθικής και τελικά στην ανάπτυξη μιας άποψης για τη Ζωή, τον κόσμο και τον προορισμό τους.

Πολλοί τεκμηριώνουν εμπειρικά το διαφορετικό και σχετικό νόημα που λαμβάνει η έννοια της Ηθικής και της καλής συμπεριφοράς, ανάλογα με τις κοινωνικές συνθήκες, τις εποχές και τις δοξασίες μέσα στο συλλογικό πνεύμα, ανάλογα με την ανατροφή, την παιδεία, τα ήθη και  μέχρι του σημείου οι απόψεις να αντιφάσκουν μεταξύ τους. Αρνούνται ότι υπάρχουν θεμελιώδεις αρχές της Ηθικής και μια Ηθική αναλλοίωτη στο πέρασμα του χρόνου και νομίζουν ότι τέτοιες αναλλοίωτες αρχές θα ήταν έμφυτες στο ανθρώπινο πνεύμα. Αυτός ο τρόπος να απορρίψουμε την ύπαρξη ενός φαινομένου, περιγράφοντας την αστάθειά του και εστιάζοντας στις διαφορές του μπορεί να είναι εμπειρικός, είναι ωστόσο και μονόπλευρος. Το αυτοκίνητο δεν ήταν πάντα με την ίδια έννοια μέσα στη σκέψη των ανθρώπων και στο πέρασμα του χρόνου, όπως και σε διαφορετικές περιοχές, δεν έχουν αντιληφθεί όλοι οι άνθρωποι το ίδιο αυτοκίνητο, και δεν σχηματίζουν την ίδια έννοια για αυτό και το μέλλον του. Αυτή η διαφορά αντιλήψεων και η ιστορική μεταμόρφωση του μεταφορικού μέσου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να καταργηθεί πολλές φορές η έννοια του αυτοκινήτου και κάποτε για να απορρίψουμε την ύπαρξή του. Οι άνθρωποι φαντάζονται και σκέφτονται το ενδεχόμενο να υπάρχουν ζωντανά πλάσματα με λογική σαν τη δική τους και σε άλλους κόσμους. Ανάλογα την εποχή, τη μόρφωση και λοιπά, σχηματίζουν μια διαφορετική και αντίθετη άποψη μεταξύ τους για το πως μπορεί να είναι αυτά τα εξωγήινα πλάσματα. Έτσι, μερικοί μπορούν να απορρίψουν την ύπαρξη τέτοιων εξωγήινων πλασμάτων ή και ορισμένα χαρακτηριστικά τους, παρατηρώντας τις αντιφάσεις αυτών των απόψεων και τη σύγκρουσή τους με τη συνηθισμένη εμπειρία. Αυτή η εμπειρική μέθοδος της σκέψης είναι αξιόπιστη και έξυπνη;

Η έννοια της Ηθικής δεν έχει σχηματιστεί μόνο με τη φαντασία, χωρίς την παρατήρηση στη φύση, στην καθημερινή ζωή και στις ανθρώπινες σχέσεις. Η πιθανότητα να είναι ένα πεδίο της Επιστήμης είναι πιο πιθανή από την περίπτωση να υπάρχουν εξωγήινα πλάσματα με λογική. Γιατί βιάζονται να την απορρίψουν και μάλιστα εκείνοι που σε άλλες περιπτώσεις διατυπώνουν πιο απίθανες θεωρίες και μιλούν για πράγματα που δεν είναι εύκολο να παρατηρήσει κάποιος; Εδώ, θεωρώ την Ηθική όχι μόνο σαν ένα πεδίο της σκέψης που μπορεί να προσφέρει αξιόπιστη ή επιστημονική γνώση, αλλά πολύ πιο προχωρημένα, ως μια από τις πρώτες Επιστήμες στο Σύμπαν, πάνω στην οποία χρειάζεται να θεμελιωθούν μερικές άλλες επιστήμες (όπως η ψυχολογία και οι κοινωνικές επιστήμες). Και αυτό δεν θα τολμούσε να το πει κάποιος, εάν δεν είχε διατυπώσει μερικές πρώτες σκέψεις και παρατηρήσεις, τα οποία κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει εύκολα, δηλαδή μαθηματικής αξιοπιστίας. Έτσι, για παράδειγμα, κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι εμείς και το πνεύμα μας όσο ζούμε, είμαστε ένα μέρος του κόσμου και δεν είμαστε το σύνολο του κόσμου. Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο άνθρωπος γνωρίζει ελλιπώς τον κόσμο και τα πράγματα και ότι δεν αντιλαμβάνεται τα πάντα. Αυτές δεν είναι αναλλοίωτες αρχές για να θεμελιωθεί μια Παγκόσμια Ηθική; Αν μερικοί σκέφτηκαν ότι μέσα στο πεδίο της Ηθικής βρίσκονται μόνο οι προτάσεις που περιέχουν τις εντολές "πρέπει" και "δεν πρέπει" αυτοί σκέφτηκαν πολύ βιαστικά και δεν έκαναν τις πιο απλές παρατηρήσεις, πριν εκμεταλλευτούν το μορφωτικό τους επίπεδο για να γράψουν  βιβλία (...) 

 

Σε πολλούς θα ακούγεται ξεπερασμένο, σκοταδιστικό και θρησκόληπτο να αποκαλούμε κάποιον αισθησιοκράτη. Φανταζόμαστε τις ακρότητες και τις φανατικές απόψεις των αμαθών του παρελθόντος. Εκεί που υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά, όπως λέει μια λαϊκή ρήση. Δεν οδηγήθηκαν τυχαία και αβάσιμα τότε στις θεοκρατικές αντιλήψεις και στον αυτοπεριορισμό της αισθησιοκρατικής και υλιστικής συμπεριφοράς.

 

Η Ηθική αποσκοπεί να προσανατολίσει εσωτερικά το άτομο και μόνο έτσι μπορεί να φέρει έξω στην κοινωνική ζωή, τα αποτελέσματα που επιδιώκονται έμμεσα με πολιτική, οικονομική και κοινωνική δράση. Ο εσωτερικός προσανατολισμός και ο αυτοπεριορισμός της επιπόλαιης αισθησιοκρατικής δραστηριότητας μας ανυψώνουν πραγματικά, ανεξάρτητα από τον τόπο και το χρόνο της τυχαίας εμπειρίας μας. Χωρίς αυτόν τον προσανατολισμό, ο άνθρωπος παραμένει ένα ζώο με πιο αναπτυγμένη μνήμη, ένας τυχαίος περαστικός, με αυταπάτες για τη ζωή του και τα πράγματα και ένας τροφοδότης της αδικίας και της δυστυχίας. Η Ηθική είναι διαχρονικά συνυφασμένη με την αμεροληψία, την ειλικρίνεια, την αυτοσυγκράτηση, τη γνώση, με το δίκαιο και με την ανεκτικότητα.

 

Από την έλλειψη ηθικής (δηλαδή έλλειψη άμεσης δικαιολόγησης της ύπαρξης, αυτογνωσίας, αμεροληψίας και αυτοσυγκράτησης) προκαθορίζονται και προσδιορίζονται εσωτερικές και εξωτερικές συνέπειες, οι οποίες αιτιολογούνται γενικά και μπορούν να αποτραπούν πιο άμεσα από αυτήν την πρώτη. Μη μας παραξενεύει, ότι οι θεολόγοι και οι ιερείς συχνά δίνουν πιο εύστοχες και ορθολογικές απαντήσεις στα ζητήματα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Για να μην παρεξηγηθεί η έννοια και ο σκοπός μίας τέτοιας Ηθικής (με εσωτερικό προσανατολισμό και στοχαστικό τρόπο ζωής), βασικά πρέπει να καταλάβουμε πως η ανθρώπινη συμπεριφορά και οι σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους δεν δημιουργούνται χωρίς άγνοια, πλάνη, παραλογισμό, αδικία, μεροληψία και εγωκεντρισμό. Αντιθέτως, ότι πολλές κοινωνικές δραστηριότητες, συνεργασίες, συνενώσεις, φιλίες κλπ. δημιουργούνται και τροφοδοτούνται μαζί με εκείνα.

 

Επίφοβο και δύσκολο να κυβερνηθεί ένα σαπιοκάραβο στη θαλασσοταραχή. Τι κράτος θα προκύψει, με ποια αποτελεσματικότητα, με ποια πολιτική και με ποιους στόχους, όταν οι υπήκοοί του υποσκάπτουν τα θεμέλια του; Δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο τα διαφορετικά τους συμφέροντα, τις δυσκολίες του συμβιβασμού και της συνεννόησης, έχουν και τον αόρατο εχθρό, ο οποίος βρίσκεται μέσα τους και προκαλεί με κάθε ευκαιρία τις βάρβαρες, απάνθρωπες, απαξιωτικές, άδικες, αποθαρρυντικές και ζημιογόνες πράξεις τους.

 

ΓΝΩΣΗ ΧΩΡΙΣ ΗΘΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΑΣΚΟΠΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΗ - ΗΘΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΓΝΩΣΗ...ΑΒΑΣΙΜΗ ΚΑΙ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ

Η ίδια η αυταπάτη και η άγνοια είναι από μόνα τους το μεγάλο μείον στη ζωή, αν όχι η καταστροφή της.

 

Στις σελίδες που ακολουθούν περιλαμβάνονται σκέψεις, απόψεις και προβληματισμοί για το νόημα της ζωής, την ανθρώπινη συμπεριφορά και για το ρόλο της Ηθικής, με χαλαρό τρόπο έκφρασης. Δεν παρουσιάζονται σαν συνέπειες και με τη σειρά που επιβάλλεται για να αποτελέσουν μία καλά τεκμηριωμένη θεωρία και όπως κανονικά θα έπρεπε να είναι βασισμένη στις απαντήσεις των κοσμολογικών ζητημάτων.

 

ΕΠΟΜΕΝΗ

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

 

 Κοιτάξτε ακόμα:

 

 

"Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ"  |  "Η ΗΘΙΚΗ ΒΑΣΗ"  "ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΖΩΗ"  |  "ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ & ΘΡΗΣΚΕΙΑ"  | 

"Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΝΟΙΑ"  |  "ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΟΥ" |  "ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ & ΔΙΑΝΟΙΑ"  |  "ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΖΩΗ"  | 

"ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΚΑΚΟΙ"  |  "ΜΗ ΛΕΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΗΞΕΡΕΣ..."  |  "ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ"  

 

 

 

© copyright Κώστας Γ. Νικολουδάκης

Επιμέλεια-Σχεδίαση  2004 - 2016

 

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ                     http://www.kosmologia.gr                      ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

ΤΗΣ

 ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ SITE

clock

Καλύτερη εμφάνιση σε ανάλυση 1024x768px | οθόνη τουλάχιστον 17" | codepage windows-1253 (Greek) | IE v.6.0 +